Klec, kennelka, přepravka, transportní box

01.09.2018

Aneb proč se hodí mít psa naučeného na ,,místo"? 

Pro některé lidi kontroverzní téma, pro mě velice užitečná věc. A abych předešla horlivým diskuzím uvedu zde příklady, jak to mám já s mými psy a proč to tak mám. 

První problém, který musíte vyřešit, pokud chcete se svým psem cestovat, jezdit na výlety a na tréninky, na závody, je jeho transport v autě. Dle Zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb. §52 v bodě 5 se říká, že: "Při přepravě živých zvířat nesmí být ohrožena bezpečnost řidiče, přepravovaných osob ani zvířat a ani bezpečnost provozu na pozemních komunikacích." Dále je řidič povinen dle §5 odstavce 1 stejného zákona za i) zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete a bezpečnou přepravu nákladu, a za j) zabezpečit přepravované zvíře tak, aby neohrozilo řidiče a přepravované osoby, samozřejmě za předpokladu dodržení Zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání.  Z těchto důvodů jsem začala vozit prvně Oggyho na zadních sedačkách v postroji a připevněného pásem do zámku bezpečnostního pásu. Sedačky jsem se snažila chránit plachtou do auta pro psa. Nicméně časem mi tento způsob přepravy přestal vyhovovat, hlavně v případě, kdy mělo v autě cestovat více lidí a někdo musel sedět se psem vzadu, nedařilo se mi auto udržet čisté a nechlupaté, a po tom, co jsem začala jezdit s Oggym na závody v canicrossu jsem začala řešit i jeho odpočinek a komfort při čekání na náš start. Prostě místo, kde by měl klid a mohl odpočívat a spát. Z tohoto důvodu jsem volila přenosnou plastovou přepravku, kterou jsem mohla použít v autě a zároveň jsem ji mohla i snadno přenést na závodech do stínu, případně při ubytování do pokoje, na rozdíl od těžkých hliníkových nepřenosných transportních klecí do auta. U plastové přepravky je sice nižší bezpečnost při dopravní nehodě, ale u 8 kg psa jsem tolik neřešila, jako praktičnost, že bude mít Oggy mobilní domeček pro odpočinek na závodech a na akcích. Zároveň jsem ji vybrala i dostatečně velkou, aby měl dost prostoru si pohodlně lehnout, otočit se. Bezmála tato přepravka zabírá polovinu kufru u Fabie. Pro JRT luxusní 2 + kk :-)

Na tréninky agility a pro ještě rychlejší přenášení jsem později pořídila látkovou kennelku. Je lehčí, jednoduše složitelná, dobře přenosná a o trochu větší zase, než plastová přepravka. Nevýhodou je ale, že pokud se pes chce dostat ven, nedá mu to moc práce se prokousat. Proto se hodí spíše pro psa, co je velice dobře na klec naučený a nemá potřebu se dostávat ven. Emě jsem z látkové kennelky udělala domeček doma,kdy ji má volně otevřenou a už od mala je na ni zvykaná a učená. Takže si do ní velice ráda zalézá i sama, když chce mít klid a odpočívat. Vozím ji s sebou i do práce do kanceláře, kde si Ema do kennelky sama zalézá a odpočívá, dále na různé rodinné oslavy, grilovačky, kdy opět má Ema svůj prostor, kam ví, že si může zalézt, spát a nikdo ji nebude rušit a má tam svůj klid. Prostě svoji boudu, kterou ji můžu jednoduše kamkoliv přenést. Naneštěstí se ji Ema naučila otvírat, takže není pro ni úplně vhodná pro delší pobyt bez dozoru. 

Po tom, co jsem se rozhodla pro druhého psa - Emu, jsem pořídila druhou plastovou přepravku. Bohužel jsem byla trochu omezena rozměry kufru mého auta a Oggyho velkou přepravkou. Takže druhá přepravka je nakonec stejných rozměrů jako Oggyho, ale pro Emy přepravu naprosto dostačující. Protože zde by pes neměl mýt zbytečně moc volného prostoru, aby se při přepravě v boxe zbytečně nepřesýpal, v případě dopravní nehody, aby se neumlátil o stěny. Ema si zde lehne, sedne, stoupne. Bohužel pro delší pobyt ale nemá úplně tolik pohodlí, aby se mohla více rozvalovat. Z tohoto důvodu jsem se rozhodla pro Emu pořídit ještě větší skládací klec, kterou bych mohla využívat na akcích a při delším pobytu k odpočinku. Je složitelná a skladnější na přepravu než velká plastová přepravka a je více vzdušnější v teplém počasí, což pro některé psy může být nevýhoda zase, že nemají tolik soukromý, klidu a může je to rušit.

Nakonec je důležité zmínit, že na přepravku/klec/kennelku si musí pes zvyknout,a naučit se, že pobyt zde nemá za trest, ale z důvodů, aby si odpočinul, případně z důvodů bezpečnosti. Oggyho jsem na přepravku začala učit až v nějakých jeho 4 letech a nebylo to úplně jednoduché. Bojí se malých a stísněných prostorů. Takže to byla dlouhá a trpělivá cesta, a z tohoto důvodu jsem volila pro Oggyho i přepravku větších rozměrů. Ema je na klec učena od mala, chodí si tam lehat dobrovolně i během dne. Přepravku v autě přímo miluje a jakmile ji otevřu dvířka, ví, že se jede na výlet/tréninky, po výletě/tréninku se sama dožaduje otevření dvířek, že si chce jít odpočinout, a bez povelu sama nevystoupí. Po tom, co jsem pořídila velkou klec a nechala jsem ji z tréninkových důvodů rozloženou v pokoji, si do ní chodí lehat v noci a spí v ní přes léto zcela dobrovolně. Skvělým způsobem, jak psa na klec naučit jsou Crate games od Susan Garrett neboli klecové hry.

Strakatý deník
Všechna práva vyhrazena 2019
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky